Apr
7
2022

Metropol fotópályázat: Így készült a kék órában a CEWE-különdíjas fotó

Pádár István Richárd jött, látott, és bezsebelte a CEWE-különdíjat a Metropol fotópályázatán. Csak ámultunk és bámultunk a képe láttán, kíváncsivá is tett bennünket: ez egy tökéletesen megtervezett fotó, vagy a pillanat csodálatos műve?

István évek óta a fotózás szerelmese, másfél éve vásárolta meg első DSLR gépét, aminek a megszállottja lett. Akkora szenvedélyévé vált a fényképezés, hogy tavaly októberben OKJ-s bizonyítványt szerzett, fotográfus és fotótermék-kereskedő lett. Szeret megmérkőzni, szívesen küldi be felvételeit fotópályázatokra. Szíve csücske a tömegközlekedési eszközök fényképezése.
– Fotózás szempontjából a fényvillamos az egyik kedvenc témám, a kedvenc hidam pedig a Szabadság híd, így gondoltam a két téma egy képen igazán jól mutatna. A villamosok mellett a hűvösvölgyi kisvasutat is imádom lencsevégre kapni, de szerintem nincs olyan budapesti híd, melyről ne lenne pár képem – meséli mosolyogva.

Pádár István Richárd a Metropol és a CEWE közös kültéri fotókiállításán büszkén pózolt a különdíjas képe mellett a Bálna előtt a Fővám térnél.
 
 Metropol és a CEWE közös beltéri fotókiállítása a Duna Plazaban.

A képet az úgynevezett kék órában készítette, amely a fotósok közkedvelt napszaka.

 – Késő este sikerült már jó párszor lefotóznom a fényvillamost, viszont kék órás képem még nem volt róla, így elhatároztam, hogy egy januári napon megörökítem ezen csodás fényviszonyok mellett – mondta el Pádár István Richárd, aki elárulta a titkot: jó előre megtervezett fotózás volt.

– A kék óra a naplemente utáni időszak, amikor még nincs sötét. Ilyenkor a fényviszonyok hirtelen változnak, akár 10-15 perc is nagyon sokat tud számítani. Véleményem szerint a legszebb képeket is ekkor lehet készíteni. A két villamos érkezése között értékes percek teltek el, így elég nehéz volt kiszámítani, hogy milyen fényviszonyok között fog érkezni a szerelvény. Kedvenc technikám a hosszú záridő, melynek elengedhetetlen kelléke az állvány és az időzítő használata, nehogy bemozduljon a fényképezőgép. A különdíjas képem is így készült, 10 másodperces záridővel, állványról.

A CEWE különdíjas fotó, aminek elkészültét gondos tervezés előzte meg.

Felvetődik a kérdés: vajon mennyi utómunka segítette a felvételt ennyire csodálatosra?
– A kép sok utómunkát nem tartalmaz, magával a készítésével több idő ment el, mint az utómunkával, hiszen mindkét irányból meg kellett várnom a fényvillamost. Szerencsém is volt, mert gyönyörű színeket produkált a naplemente. Nagyon örülök, hogy megnyerhettem a CEWE-különdíját, köszönöm a lehetőséget, hogy részt vehettem a pályázaton. Örömmel tölt el, hogy a sok kép közül, az enyémet választották nyertesnek!

István szeret játszani a hosszú záridővel.

István felszerelése, amivel a különdíjas kép készült:
Fényképező: Canon EOS 250D
Objektív: Tamron 18-200

Ezt érdemes tudni a kék óráról
A magyar a kék óra elnevezés a spanyol „La hora azul” vagy a francia „L’Heure Bleue” kifejezésekből ered, ami a napfelkelte előtti vagy a napnyugta utáni időszakot jelenti. (Napnyugta után 10-15 perccel kezdődik.) A kék óra égi jelenséget a filmesek, fotósok előszeretettel használják hangulatfokozónak, ugyanis drámai pillanatokat képesek általa megformálni. A homályos, lágy fény nem csak tájképeken, portrékon is jól mutat.

A Szabadság hídnak is jól áll a kék óra.

5 tipp, hogy a Te fotóid is még profibbak legyenek:
–  Tervezd meg te is a fotózást, nézd meg előre mikor kel/nyugszik a nap, és legalább fél órával korábban érkezz a helyszínre, hogy legyen időd beállítani a felszerelésedet és felkészülni a fényképezésre. 
– Az ISO-t próbáld minél alacsonyabban tartani, hogy kiszűrd a zajt, amennyire csak lehet.
– Mindenképpen vigyél magaddal állványt.
– Használj távkioldót, vagy fotózz időzítővel. 
– Ha teheted válaszd az idő-előválasztást, vagy a manuális módot, hogy kézzel tudd állítani a záridőt. 

Szép fényeket kívánunk!

A szerzőről:

Nem lehet hozzászólni