Oct
12
2015

X. Gimp használata kezdőknek – alapok – Képek élesítése

Az élesítés egy nagyon fontos része a képfeldolgozásnak. Aki jpg-ben fotóz, annak a fényképezőgép általában ezt a lépést már a gépen belül elvégzi, de aki profibb eredményt szeretne, az RAW-t, vagyis nyers formátumot választ, amivel mindenképp van utómunka.

Mit is értünk élesség, vagy inkább életlenség alatt? Ha egy fotónk totálisan bemozdult, ne is reménykedjünk benne, hogy abból éles képet fogunk készíteni. Ugyan a Photoshop újabb verzióiba bekerült már egy szűrő, ami ezt hivatott korrigálni, de azért ez korántsem tökéletes, és nagyon is megvannak a korlátai.

A legtöbb fényképezőgépben van egy úgynevezett anti aliasing mask, vagyis egy élsimító. Erre azért van szükség, mert a digitális felvételek pixelekből állnak, a pixelek négyzetes alakúak, és ez a maszk ezeket a kemény éleket lágyítja. Az objektívek között is sok lágyrajzú, ami szintén csökkenti az élességet.

Az élesítéssel óvatosan kell bánni, nehogy túllőjünk a célon, mert akkor csak tovább rontunk a helyzeten.

Az első és legfontosabb az, hogy törekedjünk az élességre már a fotózáskor. Az utólagos élesítés így már csak finomít rajta. Nézzük meg, hogy Gimp-ben milyen lehetőségünk van az élesítésre.

Alapkép:

alapkép

Nem borzalmasan életlen (akkor reménytelen lenne), de azért van mit javítani rajta. Egy rétegmásolattal kezdjük, hogy az eredeti fotó sértetlen maradjon.

A Gimp-ben az élesítés egyik eszköze a Szűrők → Kiemelés → Élesítés. Ha rákattintunk, előjön egy ablak, ahol egyetlen csúszka van, amivel szabályozni tudjuk az élességet. Az Előkép négyzetet jelöljük be, így látjuk a változást. Az élesítéssel sajnos minden élesedik, az is, amit nem szeretnénk. Nő a képzaj, és az élek mentén zavaró élszegély alakulhat ki, így csak annyira húzzuk jobbra a élesítőt, amennyire szükséges.

Élesítés

A legnagyobb értéken így néz ki:

Élesítés

Van ennél jobb eszköz is, ez az előbbi alatt található a szűrőknél. Az Életlen maszk megkeresi azokat a pontokat, amelyek értéke eltér a környezettől, és ezek kontrasztját növeli. Tehát a világos világosabb, a sötét sötétebb, így élesebb érzetet kelt. Három csúszkát találunk. A sugár azt határozza meg, hogy mekkora területen hasonlítsa össze a képpontokat. A mérték, hogy mennyire növelje a kontrasztot. A küszöbbel azt mondjuk meg a programnak, hogy mekkora eltérést tekintsen úgy a program, hogy az élnek számítson.

Életlen maszk

Itt se essünk túlzásba, mert inkább legyen egy kicsit életlen, mint ilyen:

Életlen maszk

Szebb eredményt érhetünk el, ha kis értékekkel többször alkalmazzuk az eszközt.

Ha a fotón nagyon felerősödött a színzaj, választhatunk más megoldást is. Ezt LAB színmódban érhetjük el. Erről még nem volt szó, de enélkül is tudjuk használni. A lényeg, hogy LAB módban van egy fényerő csatorna, ami egy szürkeárnyalatos kép, és ha azt élesítjük, a színnel nem történik semmi.  Ehhez a Színek → Komponensek → Szétbontás-ra kell kattintani.

LAB

A Szétbontás ablakban válasszuk a LAB módot, és a rétegre bontás legyen bekapcsolva.

Szétbontás

A rétegpalettán a LAB legyen aktív, és erre alkalmazzuk az életlen maszkot.

LAB élesítés

Utána a Komponensek → Újra összevonással lépjünk vissza RGB módba.

A Szűrők → Kiemelés → NL szűrő is alkalmas némi élkiemelésre. Az élőlép alapján válasszuk meg a megfelelő értéket.

NL szűrő

Lehetőségünk van szelektív élesítésre is. Ezzel azt érjük el, hogy csak az éleket élesítjük, így például ennél a képnél a háttér és az egyébként szándékosan életlen részek nem élesednek, és a zaj sem nő. Az egyik csatornából készítsünk egy másolatot. Nézzük meg, hogy melyiken látszódnak legjobban az élek.(szem ikon ki-be kapcsolásával.

Szelektív élesítés

Most katt a másolt csatornára, és Szűrők → Élkeresés → Szélek. Láthatjuk, hogy kirajzolódnak az élek.

Élek

Kicsit lágyíthatunk rajta a Szűrők → Elmosás →  Gauss-elmosással.

Gauss elmosás

Jobbklikk a csatorna másolaton, és Csatorna kijelöléssé alakítása.

Kijelölés

Az élek kijelölődnek. Most már jelöljük ki az összes színcsatornát, és alkalmazzuk az Életlen maszkot. Mivel az élek kijelölése aktív, így csak azokra a részekre érvényesül a beállított hatás.

Élesítés

Mindig nézzük 100 %-on is a fotót, mert úgy jobban látjuk az eredményt. Némi gyakorlattal az enyhén életlen képet szépen feljavíthatjuk ezekkel a módszerekkel.

A szerzőről:

2 hozzászólás+ Válasz

  • Kedves Imre Krisztina!

    Köszönöm, hogy a GIMP-ről is van fent egy oktató jellegű összefoglaló. Nekem sokat segített, a CEWE könyv összeállításánál.
    Sajnos Photoshopom nekem nincsen, így ezt a kézzelfekfő megoldást használtam képeim elkészítéséhez.
    Örülök, hogy azokra is gondolt, akiknek csak ez érhető el, hiszen nem napi szinten használjuk az ilyen jellegű programokat.

    Üdvözlettel: Klára

  • Szuper jó ez az oktató csomag.
    Köszönet érte.
    Pásztorné.

Válasz