11
2015
IX. Gimp használata kezdőknek – alapok – Keverési módok
A rétegekről már volt egy részletes cikk, ha ez a téma még nem ismerős, érdemes azzal kezdeni. A rétegek egymáson helyezkednek el, ami azt jelenti, hogy a feljebb lévő réteg eltakarja az alatta lévőt. A korábbi cikkből tudhatjuk, hogy az egyes rétegek mérete sem kell, hogy azonos legyen, lehet, hogy egy háttérre ráhúzunk egy átlátszó hátterű png fájt, az csak egy részét takarja le az alatt lévő rétegnek, a többit szabadon hagyja. A rétegek közötti összhatásmóddal, vagy másik használatos elnevezéssel, a blendinggel szabályozni tudjuk, hogy a rétegek pixelei hogyan keveredjenek egymással.
Egy példán keresztül nézhetjük meg az egyes réteghatásmódok hatását. Bár mindegyik pontosan meghatározható matematikai algoritmus szerint dolgozik, nehéz lenne előre megjósolni, hogy mivel milyen végeredményre számíthatunk.
Az alapképre rátettem egy textúrát, ami itt ki van kapcsolva.
Itt már be, de mivel a keverés még Normál-on van, teljesen lefedi az alatta lévő réteget.
A rétegpalettán a Mód-ra kattintva kinyílik egy ablak, ahol láthatjuk a lehetséges blendingeket.
Ahogy látjuk, hat csoport van. Ha nem is tudhatjuk pontosan, milyen lesz, azt igen, hogy melyik csoport mit csinál.
- Változatlanul hagyja a színeket.
- Sötétít.
- Világosít.
- Kontrasztosít.
- Összehasonlítja és kivonja a színeket.
- Színtelítettség és fényerő módok.
Ha nem akarunk belemerülni a tudományos magyarázatokba, ennyi bőven elég ahhoz, hogy kísérletezzünk. Nézzük ezen a két képen a különböző variációkat. A palettán látni az aktuális keverési módot.
Ahogy látjuk, rengeteg érdekes hatást tudtunk elérni, de ezzel még nem ért végett a játék. Pakolhatunk egymásra még több réteget, és játszhatunk az átlátszósággal is.
Itt csak egy kicsit visszavettem az átlátszóságból, hogy ne legyen annyira sötét:
Itt több textúrát is használtam különböző keverési móddal és átlátszósággal:
Kis gyakorlással gyönyörű emlékoldalakat készíthetünk CEWE Fotókönyvünkbe.