Aug
30
2021

Így lesz a portréfotózás nagymestere: fogadja meg a profi fotós 11 tanácsát

Sokszor olyan apróságokon múlik egy portréfotó, amikre még álmában sem gondolna az ember! Dékán István fotóművész több évtizedes tapasztalattal a háta mögött elárulta, mik azok a trükkök, amiket ha bevet, még akkor is jobb képeket fog csinálni, ha csak telefon van a kezében. Persze a legjobb, ha fényképezőgépet használ!

  1. Nem mindegy, hogy milyen távolságból készíti a portrét. Ha túl közelről fotózza a modellt, akkor torzulhat az arc. A legoptimálisabb, ha 1,5-2 méter van ön és a modell között.
  2. Természetes hatást ad a képnek, ha szemmagasságból, vagy egy picit magasabbról fényképezi az arcot. Alulról semmiképp, mert az nagyon előnytelen!
  3. Árnyékos hátteret válasszon, mert akkor nem fog kiégni a fotón semmi!
  4. Jól nézze meg, mi van a modell mögött: egy pillanat alatt ronthatja el a képet, ha „kinő” a fejéből például egy lámpaoszlop, vagy egy fa. Fontos, hogy ne legyen zavaros a háttér!
  5. Ha lehetősége van rá, akkor használja a rekesz előválasztó üzemmódot, mivel ezzel szabályozható a mélységélesség, a gép a többit automatikusan intézi. Minél kisebb számmal jelölt rekeszértéket választ, annál életlenebb lesz a háttér. Például az F/2.8-ra állított rekesz életlenebb hátteret eredményez, mint az F/8.
  6. A legszebb fényt a napsütés nélküli derült idő adja, mert így elkerülhetők az arcon csúnyán mutató éles, mély árnyékok és a hunyorgás. Napsütésben lehetőleg vigye a modellt árnyékos helyre.
  7. Ha maradna mégis a napon, akkor állítsa úgy a modellt, hogy a nap csak az arca egyik oldalát süsse. Ehhez általános szabály, hogy az expozíciót a világosabb oldalhoz kell beállítani!
  8. Aki már egy kicsit gyakorlottabb, próbálkozhat napsütésben az ellenfény kihasználásával. A modell kicsit háttal álljon a napnak, és a haját érje a napsugár, gyönyörűen meg fogja világítani.
  9. Alakot ne vágjon ízületeknél!
  10. A póz legyen természetes, inkább próbáljon spontán pillanatokat elkapni.
  11. Figyeljen arra, hogy a karok ne csak lógjanak a test mellett. Az aszimmetrikus kéztartás nagyon jól mutat a képeken!

Egy barát, ami útitársa lehet még a hegytetőn is

Dékán István fotográfus, szakíró szerint az elmúlt években kialakult egy nagyszámú, igényes, amatőr-fotós réteg, és azt tapasztalja, hogy többek között a jó minőségű mobiloknak, a nagy számban elérhető fényképezőknek, és a közösségi oldalaknak köszönhetően kezdenek az emberek odafigyelni arra, hogy mit, hogyan fényképeznek.
– Ahogyan minden, úgy a fotózás is folyamatosan változik. Én személy szerint nagyon élvezem, hogy már több mint négy évtizede részese lehetek ennek a folyamatnak. Ugyan a technika alakul, de a fényképezés alapja örök. Jó látni, hogy a Facebookon a fotózást szerető emberek közösségeket hoznak létre, próbálkoznak, lelkesen kattintgatnak, és megosztják egymással a tapasztalataikat. Az igazi fotós szerelmes abba, amit csinál, ezért segíti a kezdőket. Nemrég egy levelezőlap méretű, 200 oldalas zsebkönyvbe, a Fotózsebkönyvbe tömörítettem az általam fontosnak vélt tudást a lelkes amatőröknek. Így bárhol, bármikor, velük lehet egy mankó, amit segítségül tudnak hívni egy hegy tetején is akár, a hátizsákból előhúzva, ha megakadnának fotózás közben – fejtegette Dékán István.

100 oldal gyakorlati tanács, különböző fotótémákhoz

Portré, örökmozgó gyerek, vagy házi kedvenc, menő divatfotó az Instára, éjszakai városkép, motorozó férj, vagy a hullámokban pózoló feleség – mindegy milyen témában gondolkozik, a kérdéseire garantáltan választ kap a Fotózsebkönyvben, ami még a kézipoggyászban is elfér!
– A közösségi platformokon benne vagyok számos fotózással kapcsolatos csoportban. Figyeltem az állandó jelleggel felmerülő kérdéseket, amiket összevetettem az ott látottakkal. Így kialakult bennem, hogy manapság mik foglalkoztatják leginkább a fotózást kedvelőket, és mely pontokon követik el a szarvashibákat. Gyakran látom, hogy gondok adódnak a képkivágással, levágják a modell bokáját, vagy karját, és felesleges dolgokat hagynak a fotón. Például úgy készít a kedveséről portrét valaki, hogy az egész előszoba is a képen van. Egyet érdemes megjegyezni: döntsük el, mi vagy ki a fontos a képen! – tanácsolja István.

De lássuk, mi mindenben segít a könyv:
* Az első 80 oldalon áttanulmányozhatja a fotózás alapjait, hiszen ez az alfája és az omegája mindennek. Ne aggódjon, István egyszerűen, érthetően vezeti végig mindenen. Ezek az alapok egyaránt fontosak a kompakt, és a cserélhető objektíves gépekkel fotózóknak. Például: milyen szituációhoz milyen objektív való, miért fontos a fehéregyensúly, melyek a leggyakoribb képhibák?
* Kompozíció: sokan itt véreznek el. Mire érdemes figyelni a kép formai alakításánál? Hogyan tehetjük a fotónkat kifejezőbbé, hatásosabbá?
* Gyakorlati tanácsok 50 helyzethez, nyolc témában. Például tájak, épületek kívül-belül, időjárási helyzetek, állatfotók, stb.
 

A szerzőről:

Válasz